Otwieranie świadka i psychologia rozmowy – dla prawników

Moim celem jest poszerzanie świadomości by chronić przed oszustwem, dezinformacją i porażką w Państwa zawodzie.

Moje szkolenia dedykuje przede wszystkim dla Osób, które aktywnie mają kontakt z drugim człowiekiem i za zadanie ocenę jego wiarygodności.

Przykładowy program:

 

Program szkolenia: „Jak rozpoznać, iż Twój klient kłamie” – warsztat z psychologii kłamstwa dla adwokatów i prawników

  1. Wprowadzenie do psychologii kłamstwa
    • Definicja kłamstwa i jego różne formy: od drobnych kłamstw do manipulacji faktami.
    • Motywacje stojące za kłamstwami – dlaczego ludzie kłamią?
    • Jakie konsekwencje mogą mieć kłamstwa w kontekście pracy adwokata?
  2. Typowe sygnały niewerbalne świadczące o kłamstwie
    • Analiza mowy ciała: mimika twarzy, gesty, postawa.
    • Rola kontaktu wzrokowego i jego zmiany podczas kłamania.
    • Zmiany w tonie głosu i sposobie mówienia jako potencjalne oznaki nieszczerości.
  3. Wykrywanie kłamstwa na podstawie analizy języka i narracji
    • Typowe wzorce językowe, które mogą wskazywać na kłamstwo (np. nadmierna szczegółowość, brak spójności).
    • Analiza struktury narracji – jak zmienia się opowieść osoby kłamiącej?
    • Jakie pytania zadawać, aby ujawnić nieścisłości w relacji klienta?
  4. Techniki przesłuchania i wywiadu w wykrywaniu kłamstwa
    • Stosowanie technik wywiadu kognitywnego w rozmowach z klientami.
    • Budowanie strategii pytań mających na celu wychwycenie niespójności.
    • Unikanie pułapek wynikających z własnych uprzedzeń i założeń.
  5. Przeciwdziałanie manipulacji i taktykom defensywnym
    • Jak reagować na próby odwracania uwagi lub zmiany tematu?
    • Radzenie sobie z technikami obronnymi, np. nadmierną emocjonalnością lub udawaniem nieświadomości.
    • Jakie sygnały mogą wskazywać na próbę manipulacji adwokatem?
  6. Analiza przypadków i ćwiczenia praktyczne
    • Praca na rzeczywistych przykładach z życia zawodowego adwokatów.
    • Symulacje rozmów z klientami i analiza nagranych wywiadów.
    • Dyskusja nad wykrytymi oznakami kłamstwa oraz ich interpretacja.
  7. Podsumowanie i wnioski – rozwijanie umiejętności rozpoznawania kłamstwa w praktyce prawniczej
    • Kluczowe wskazówki do stosowania w codziennej pracy.
    • Jak rozwijać swoje umiejętności w zakresie rozpoznawania kłamstw?
    • Omówienie zasobów literatury i kursów, które mogą wspierać dalszy rozwój.