Dzisiejszy wpis jest sumą moich obserwacji na temat samopoczucia w dużych firmach pracowników.

Często zdarza mi się, że prowadząc szkolenie, lub kiedy jestem zatrudniona jako konsultant i wspieram managerów we wprowadzaniu zmian lub poprowadzeniu komisji antymobingowych, słyszę o trudnościach z jakimi spotykają się pracownicy w biznesie.

Temat wydaje się bardzo duży a tak naprawdę badania pokazują, że tym co stanowi o tym czy pracownik zostaje w danej firmie czy odchodzi, są relacje.

Oczywiście czynników jest dużo więcej i odpowiadają za nie motywacja wewnętrzna (czyli wszystkie wewnętrzne czynniki jakie decydują o tym czy się angażują a które nie wynikają np. z zarobków jak np. potrzeba zauważenia, decenienia, rozwoju) oraz motywacja zewnętrzna (za którą odpowiadają wszystkie profity jakie możemy dać danemu pracownikowi w miejscu pracy jak: zarobki, premie, benefity, nagrody, służbowe samochody, laptopy itp.). Co ciekawe badania pokazują, że odkrycie motywacji wewnętrznej każdego człowieka jest dużo ważniejsza, ponieważ sama motywacja wewnętrzna jest mocniejszym czynnikiem decydującym.

Jak to zrobić? Ucząc się właściwie budować relacje oparte o komunikację NVC (porozumienie bez przemocy) opartej na autentycznym zainteresowaniu drugą osobą i poświęceniu jej uwagi.

Dzisiaj przedstawię kilka podstawowych umiejętności, jakie każdy Manager powinien posiadać:

  1. Słuchaj uważnie – Zadaj sobie proszę pytanie czym jest dla Ciebie słuchanie? Po czym poznajesz, że słuchasz, skąd wiesz że inni w Twojej obecności czują się wysłuchani? A może jest tak, że nie dajesz dojść do słowa lub zawsze chcesz mieć rację w każdej wymianie zdań? Proponuję proste ćwiczenie: przy najbliższej okazji rozmowy ze swoim zespołem zadaj im pytanie o to jak się dzisiaj czują, czego potrzebują od Ciebie i postaraj się nie mówić a…słuchać. Zrób notatki i postaraj się chociaż w jakimś procencie spełnić ich potrzebę.
  2. Upewniaj się, że rozumiesz czego potrzebuje Twój zespół – kiedy słyszysz wcale nie oznacza to, że rozumiesz dokładnie to, co miał na myśli Twój pracownik. Dzieje się tak dlatego, że słuchamy i kodujemy treści różnymi kanałami komunikacyjnymi, posiadamy różne znaczenia często tych samych wypowiedzianych słów, dlatego z pomocą przychodzi: parafraza. Zaproponuje Ci krótkie ćwiczenie: kiedy następnym razem Twój pracownik o coś poprosi zapytaj czy dobrze zrozumiałeś prośbę używając swoich słów a zaczynając od „słyszę, że oczekujesz ode mnie….”. Zobacz jak wiele komunikatów stanie się…jaśniejsza.
  3. Pamiętaj o ważnych rzeczach, wydarzeniach Twojego zespołu – nic tak nie łączy i nie daje poczucia przynależności w zespole jak moment, w którym szef zna swój zespół. Każdy człowiek potrzebuje być widziany. Stąd tak ważne a często pomijane przez pośpiech są proste praktyki: świętowania urodzin, pamiętania o ważnych zdarzeniach swojego zespołu. Zaproponuje krótkie rozwiązanie: kiedy pojawia sie nowa Osoba w Twoim Zespole wpisuj jej urodziny w kalendarz, możesz wyznaczyć jedną osobę w zespole odpowiedzialną za przypominanie Ci chwilę wcześniej o urodzinach w zespole tak żebyś zdążył/zdążyła złożyć życzenia – świetną tradycją są też wspólne nawet chwilowe obchody w ciągu dnia takich urodzin. Nie bez powodu we Włoszech i w innych rejonach Europy picie kawy, rozmowy wspólne są tak uważnie przestrzegane – tworzą relacje.

W miejscach gdzie jest społeczność badania pokazują, że dobrostan wzrasta, co więcej średnia życia się znacząco wydłuża. Mam nadzieję, że tym krótkim tekstem pozwolę chociaż w niewielkiej części poznać ten ważny temat.

Natalia